از بین بردن نفخ شکم
نوشته شده توسط : تیم پزشکی

غلب افراد در برخی موارد از نفخ شکم شکایت می کنند. ورزش، مکمل ها و ماساژ  می توانند به سرعت به کاهش نفخ کمک کنند و تغییرات شیوه زندگی ساده می تواند از بروز دوباره آن جلوگیری کند. نفخ شکم زمانی است که شکم کاملا پر و سفت است. این مسئله معمولا به علت افزایش گاز در جایی در دستگاه گوارش (GI) اتفاق می افتد. نفخ باعث می شود که شکم بزرگتر از حد معمول باشد و همچنین ممکن است دردناک باشد. احتباس سیال در بدن نیز ممکن است موجب نفخ شود.

در این مقاله، تکنیک هایی برای خلاص شدن از نفخ ارائه می دهیم و توضیح می دهیم که چگونه در طولانی مدت نفخر را کاهش دهیم.

علت نفخ شکم چیست؟

نفخ شکم معمولا زمانی اتفاق می افتد که گاز اضافی در معده یا روده ایجاد شود. هنگامی که نفخ پس از غذا اتفاق می افتد، معمولا به صورت خود به خودی برطرف می شود، اما اغلب می توان این روند را سرعت بدهیم. بهترین راه برای مقابله با نفخ شکم این است که علت آن را تعیین کنید. عوامل مؤثر برای شروع نفخ عبارتند از:

1-  مسائل گوارشی

یبوست، آلرژی غذایی و عدم تحمل می تواند منجر به نفخ شود. هنگامی که مدفوع در روده بزرگ تجمع می کند، می تواند موجب نفخ و احساس ناراحتی شود. گاز اضافی نیز ممکن است در پشت مدفوع ایجاد شود و نفخ بدتر می شود.

2- رژیم غذایی

نوشیدنی های گازدار، نمک یا شکر بیش از حد و عدم وجود فیبر کافی در رژیم غذایی میتواند موجب نفخ شود.

3-  تغییرات هورمونی

بسیاری از مردم به علت تغییرات هورمونی و احتباس آب، قبل و بعد از دوره پس از پریودی، دچار نفخ می شوند.

راهنمایی های سریع برای از بین بردن نفخ شکم

بسیاری از درمان های خانگی می تواند درد و ناراحتی نفخ را کنترل کند. نکات زیر می تواند به خلاص شدن سریع از نفخ شکم کمک کند:

از بین بردن نفخ شکم

1. پیاده روی کنید

فعالیت فیزیکی می تواند باعث حرکت مرتب روده ها شود که می تواند سبب کمک به آزاد شدن گاز اضافی و مدفوع شود. حرکت روده ها در صورت یبوست فرد بسیار مهم است. پیاده روی در اطراف منزل می تواند به تسکین سریع فشار گاز کمک کند.

2. انجام حرکات یوگا 

برخي از حرکات يوگا مي توانند عضلات شکمي را به نحوي تنظيم كنند كه باعث آزاد شدن گاز اضافي از دستگاه گوارش شوند. این کار می تواند نفخ را کاهش دهد.

3. از کپسول نعناع استفاده کنید

کپسول روغن نعناع برای سوء هاضمه و گاز مرتبط به آن مفید است. تولیدکنندگان معمولا آنها را به عنوان درمان نشانه های سندرم روده تحریک پذیر (IBS) به فروش می رسانند، اما افراد بدون IBS نیز می توانند از آنها برای کاهش نفخ استفاده کنند.

نعناع با آرام کردن ماهیچه های روده عمل می کند که باعث می شود گاز و مدفوع به طور موثرتری حرکت کنند. در صورتی که دچار سوزش معده هستید، از مصرف نعناع بپرهیزید.

4. کپسول های امدادی گاز را امتحان کنید

قرصهای دایمتیکون  داروهای ضد گاز هستند که می توانند به حرکت بیش از حد هوا از دستگاه گوارش کمک کنند. 

5. ماساژ شکم را امتحان کنید

ماساژ شکم به حرکت روده ها کمک می کند. ماساژ که مسیر روده بزرگ را دنبال می کند بسیار مفید است. می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  •  دست را دقیقا بالای استخوان مفصل ران راست قرار دهید
  •  با حرکت دایره ای با فشار خفیف به سمت راست قفسه سینه ماساژ را انجام دهید.
  •  مستقیما در ناحیه شکم بالا به سمت قفسه سینه چپ ماساژ دهید.
  • به آرامی به سمت پایین به سمت استخوان ران چپ حرکت کنید.
  • این حرکت را در صورت لزوم تکرار کنید.

اگر ماساژ باعث درد شد، بهتر است آن را بلافاصله قطع کنید.

6. از روغنهای ضروری استفاده کنید

یک مطالعه در سال 2016، اثربخشی مکمل های حاوی ترکیبی از اسانس رازیانه و کورکومین را بر 116 نفر مبتلا به IBS خفیف تا متوسط مورد آزمایش قرار داد. بعد از 30 روز، این افراد بهبود علائم IBS، از جمله نفخ و درد شکمی، را گزارش کردند.

قبل از مشورت با پزشک از روغنهای ضروری استفاده نکنید. این به این دلیل است که برخی از فرمولاسیون ها ممکن است سمی باشند یا می توانند با داروها تداخل داشته باشند.

7. حمام کنید و آرام شوید

گرمای حمام می تواند باعث تسکین درد شکم شود. استراحت می تواند سطوح استرس را کاهش دهد. کاهش استرس باعث می شود دستگاه گوارش به طور موثر عمل کند و به کاهش نفخ کمک می کند.

از بین بردن نفخ شکم





:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: